Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz - Instelling
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam instelling: KJ Psychologen B.V.
Hoofd postadres straat en huisnummer: Bovendonk 5
Hoofd postadres postcode en plaats: 4707ZH ROOSENDAAL
Website: www.kj-psychologen.nl
KvK nummer: 58464646
AGB-code 1: 22220725
AGB-code 2: 94056181
2. Gegevens contactpersoon/aanspreekpunt
Naam: Lisette van Zitteren
E-mailadres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tweede e-mailadres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Telefoonnummer: 0165395997
3. Onze locaties vindt u hier
Link: https://kj-psychologen.nl/contact
4. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod:
4a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van uw instelling
en hoe uw patiëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: Op welke
problematiek/doelgroep richt uw instelling zich, betrekt u familie/omgeving in de
behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc).:
KJ Psychologen biedt generalistische basis ggz en specialistische ggz aan jongeren en
jongvolwassenen. KJ Psychologen heeft netwerkrelaties met huisartsen, medisch specialisten,
collega-praktijken in de regio.
4b. Patiënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn instelling terecht:
Aandachtstekort- en gedrags
Pervasief
Overige kindertijd
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Dissociatieve stoornissen
Genderidentiteitsstoornissen
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Seksuele problemen
Persoonlijkheid
Eetstoornis
4c. Biedt uw organisatie hoogspecialistische ggz (3e lijns ggz):
Nee
4d. Heeft u nog overige specialismen: (optioneel, meerdere antwoorden mogelijk):
5. Beschrijving professioneel netwerk:
KJ Psychologen werkt ten behoeve van de behandeling van patiënten/cliënten/patiëntenzorg samen
met Praktijk Memo, te Bergen op Zoom, https://www.praktijk-memo.nl
6. KJ Psychologen B.V. heeft aanbod in:
de generalistische basis-ggz: Ambulante zorg:
Behandeling van angst- en stemmingsstoornissen, levensfaseproblematiek en
ontwikkelingsproblematiek.
Beroepsgroep die hier als regiebehandelaar kan optreden en evt. toelichting:
GZ psycholoog, klinisch psycholoog
Vanaf 01-01-2022 toevoeging van orthopedagoog-generalist.
de gespecialiseerde-ggz: Ambulante zorg:
Diagnostiek en behandeling van angst- en stemmingsstoornissen, eet- en voedingsstoornissen
levensfaseproblematiek, ontwikkelingsstoornissen, persoonlijkheidsproblematiek en
persoonlijkheidsstoornissen.
Beroepsgroep die hier als regiebehandelaar kan optreden en evt. toelichting:
GZ psycholoog, klinisch psycholoog, psychiater
Vanaf 01-01-2022 toevoeging van orthopedagoog-generalist.
7. Structurele samenwerkingspartners
KJ Psychologen B.V. werkt ten behoeve van de behandeling van patiënten/cliënten/patiëntenzorg
samen met de volgende partners (beschrijf ook de functie van het samenwerkingsverband en wie
daarin participeren (vermeldt hierbij NAW-gegevens en website):
Praktijk Memo, Meilustweg 31, 4614 EC Bergen op Zoom, https://www.praktijk-memo.nl
II. Organisatie van de zorg
8. Zorgstandaarden en beroepsrichtlijnen
KJ Psychologen B.V. ziet er als volgt op toe dat:
8a. Zorgverleners bevoegd en bekwaam zijn:
KJ Psychologen is aangesloten bij Vektis, controleert de aanwezigheid van AGB code, BIG registratie
en/of SKJ registratie.
8b. Zorgverleners volgens kwaliteitsstandaarden, zorgstandaarden en richtlijnen handelen:
KJ Psychologen werkt met interne protocollen en zorgpaden die zijn afgeleid van
behandelstandaarden van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Trimbosinstituut en
Nederlands Jeugd Instituut. Behandelverloop wordt besproken in multidisciplinair teamoverleg op
basis van behandelplannen met evaluatiedata, onderzoeksplannen en begeleidingsplannen.
8c. Zorgverleners hun deskundigheid op peil houden:
Alle medewerkers hebben een persoonlijk ontwikkelingsplan met een looptijd van een jaar waarin zij
doelen formuleren in hun werk, bijbehorende competentieontwikkeling en nascholing. KJ
Psychologen is praktijkopleider voor de GZ opleiding voor de RINO groep.
Scholingsbeleid ligt vast in het meerjarenbeleidsplan. Scholing en nascholing van medewerkers vindt
plaats in afstemming tussen persoonlijk ontwikkelingsplan en meerjarenbeleidsplan.
9. Samenwerking
9a. Samenwerking binnen uw organisatie en het multidisciplinair overleg is vastgelegd en geborgd
in het professioneel statuut:
Ja
9b. Indien de organisatie gespecialiseerde-ggz levert: Binnen KJ Psychologen B.V. is het
multidisciplinair overleg en de informatie-uitwisseling en -overdracht tussen regiebehandelaar en
andere betrokken behandelaren als volgt geregeld:
Wekelijks overleg tussen regiebehandelaren en uitvoerende behandelaren, agenda volgt het
behandelverloop van de cliënten (intake en behandelbeleid, evaluatiemomenten). Verslaglegging
schriftelijk per cliënt in EPD.
9c. KJ Psychologen B.V. hanteert de volgende procedure voor het op- en afschalen van de
zorgverlening naar een volgend respectievelijk voorliggend echelon:
KJ Psychologen bespreekt op- en afschaling in het MDO op grond van evaluatiegegevens.
9d. Binnen KJ Psychologen B.V. geldt bij verschil van inzicht tussen bij een zorgproces betrokken
zorgverleners de volgende escalatieprocedure:
Bij verschil van inzicht tussen betrokken zorgverleners neemt de regiebehandelaar een gemotiveerde
beslissing die wordt besproken in MDO en daar wordt vastgelegd in het verslag.
10. Dossiervoering en omgang met patiëntgegevens
10a. Ik vraag om toestemming van de patiënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
10b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
10c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/ DIS:
Ja
11. Klachten en geschillenregeling
11a. De klachtenregeling is hier te vinden (kies een van de twee opties):
Link naar klachtenregeling: https://kj-psychologen.nl/klachtenregeling
11b. Patiënten kunnen met geschillen over behandeling terecht bij
Naam geschilleninstantie waarbij instelling is aangesloten: De Geschillencommissie Zorg
Contactgegevens: Postbus 90600, 2509 LP Den Haag
De geschillenregeling is hier te vinden:
Link naar geschillenregeling: https://kj-psychologen.nl/klachtenregeling
III. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in deze instelling
doorloopt
12. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of document
(en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is gerangschikt naar generalistische basis-ggz
en/of gespecialiseerde ggz, en –indien het onderscheid van toepassing is– per zorgverzekeraar en per
diagnose.
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: https://kj-psychologen.nl/wachttijden
13. Aanmelding en intake
13a. De aanmeldprocedure is in de organisatie als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de
telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
Telefonische aanmelding bij secretariaat, intakes worden verdeeld door praktijkmanager over leden
telefonisch intaketeam, patiënt ontvangt bevestigingsmail met aanmeldformulieren. Na retour
aanmeldformulieren wordt patiënt teruggebeld voor afspraak intake.
13b. Binnen KJ Psychologen B.V. wordt de patiënt/cliënt terugverwezen naar de verwijzer –indien
mogelijk met een passend advies- indien geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de
patiënt/cliënt:
Ja
14. Diagnostiek
Beschrijf hoe de intake en diagnose binnen KJ Psychologen B.V. is geregeld (hoe komt de aanmelding
binnen, hoe komt de afspraak met de patiënt/cliënt voor de intake tot stand, wie is in de intakefase
de regiebehandelaar en hoe komt die beslissing tot stand (afstemming met patiënt/cliënt), waaruit
bestaan de verantwoordelijkheden van de regiebehandelaar indien deze wel/niet zelf de diagnose
stelt):
Aanmelding komt binnen via telefoon of contactformulier op website. Patiënt wordt uitgenodigd
voor intake bij de best passende intakefunctionaris. Intakefunctionaris doet intake volgens protocol
en brengt bevindingen in intake-overleg in. Daar wordt behandelbeleid bepaald en behandelaar
aangewezen. Alle intakes vallen onder verantwoordelijkheid van één regiebehandelaar.
Patiënt tekent behandelovereenkomst tijdens intakegesprek.
15. Behandeling
15a. Het behandelplan wordt als volgt opgesteld (beschrijving van proces en betrokkenheid van
patiënt/cliënt en (mede-)behandelaren, rol multidisciplinair team):
Na intake wordt in MDO behandelbeleid voorgesteld. Dit wordt door behandelaar, in aanwezigheid
van regiebehandelaar, besproken met patiënt. Als patiënt akkoord gaat met voorgestelde
behandelbeleid tekent hij het behandelplan. Regiebehandelaar is verantwoordelijk voor
communicatie tussen behandelaren.
15b. Het centraal aanspreekpunt voor de patiënt/cliënt tijdens de behandeling is de
regiebehandelaar (beschrijving rol en taken regiebehandelaar in relatie tot rol en taken
medebehandelaars):
Regiebehandelaar is aanspreekpunt. Deze is verantwoordelijk voor de communicatie tussen
behandelaren.
15c. De voortgang van de behandeling wordt binnen KJ Psychologen B.V. als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Op behandelplan wordt vastgelegd welke evaluatiemomenten er zijn. Op evaluatiemomenten
evalueert de behandelaar met de patiënt en brengt de bevindingen daarna in tijdens overleg met
regiebehandelaar of in MDO. Aan het begin van een behandeling, na drie maanden en aan het einde
wordt ROM meting verricht. Aan het einde wordt de hele behandeling geëvalueerd met
regiebehandelaar en wordt patiënt tevredenheid gemeten met standaardformulier en CQi.
15d. Binnen KJ Psychologen B.V. evalueert de regiebehandelaar samen met de patiënt/cliënt en
eventueel zijn naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling als volgt
(toelichting op wijze van evaluatie en frequentie):
Op behandelplan wordt vastgelegd welke evaluatiemomenten er zijn. Op evaluatiemomenten
evalueert de behandelaar met de patiënt en brengt de bevindingen daarna in tijdens overleg met
regiebehandelaar of in MDO. Aan het begin van een behandeling, (telkens) na drie maanden en aan
het einde wordt ROM meting verricht. Aan het einde wordt de hele behandeling geëvalueerd met
regiebehandelaar en wordt patiënt tevredenheid gemeten met standaardformulier en CQi.
15e. De tevredenheid van patiënten/cliënten wordt binnen KJ Psychologen B.V. op de volgende
manier gemeten (wanneer, hoe):
Aan het einde wordt de hele behandeling geëvalueerd met regiebehandelaar en wordt
patienttevredenheid gemeten met standaardformulier en CQi.
16. Afsluiting/nazorg
16a. De resultaten van de behandeling en de mogelijke vervolgstappen worden als volgt met de
patiënt/cliënt en diens verwijzer besproken (o.a. informeren verwijzer, advies aan verwijzer over
vervolgstappen, informeren vervolgbehandelaar, hoe handelt instelling als patiënt/cliënt bezwaar
maakt tegen informeren van verwijzer of anderen):
Aan het einde van de behandeling wordt de gehele behandeling geëvalueerd met de patient. Patient
wordt ontslagen en de verwijzer ontvangt schriftelijk bericht van het behandelverloop en het
resultaat. Als patient bezwaar maakt tegen inhoudelijke informatie van verwijzer, ontvangt deze
alleen een melding einde zorg.
16b. Patiënten/cliënten en/of hun naasten kunnen als volgt handelen als er na afsluiting van de
behandeling sprake is van crisis of terugval:
Als na afsluiting van een behandeling sprake is van een crisis of terugval meldt de patient zich
opnieuw bij de huisarts.
IV. Ondertekening
Naam bestuurder van KJ Psychologen B.V.:
I. Hillen
Plaats:
Roosendaal
Datum:
31-05-2021
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar
waarheid heb ingevuld:
Ja
Bij het openbaar maken van het kwaliteitsstatuut voegt de ggz-instelling de
volgende bijlagen op de registratiepagina van www.ggzkwaliteitsstatuut.nl toe:
Een afschrift/kopie van het binnen de instelling geldende kwaliteitscertificaat (HKZ/NIAZ/JCI en/of
ander keurmerk);
Zijn algemene leveringsvoorwaarden;
Het binnen de instelling geldende professioneel statuut, waar de genoemde escalatie-procedure in is
opgenomen.